Äänenhuolto, -hoito ja koulutuspalvelut

 

Blogi

 

Kuinka äänenrasittumista ennaltaehkäistä?

Opi tunnistamaan äänen väsyminen ja vältä äänen liikakuormitusta, jota aiheuttavat puhuminen korkealta, kovaa ja liian kauan tai taustamelussa. 

  • Äänen tuottaminen on lihastyötä -muista lämmittely; käytä esim. hmm- tai RR-ääntä äänentuottoelimistön lämmittämiseksi tai liiku esim. pieni kävely
  • Säästä ääntäsi ellei se ole kunnossa, pidä taukoja –näin voit rytmittää puhetta opetustilanteissa
  • Seuraa ja kuuntele ääntäsi, voit puhua monella eri äänensävyllä
  • Vältä käheimpiä ja rasittavimpia äänensävyjä, etenkin kontrolloimatonta huutamista, käytä äänenvahvistinta aina kun se on mahdollista
  • Älä kuiskaa, käytä mieluummin rintarekisteriä (pehmeä soiva ääni)
  • Kakistelu ja yskä repivät ja ärsyttävät äänihuulia -juo mieluummin vettä.
  • Hoida flunssat hyvin ja jos äänen käheys jatkuu kaksi viikkoa, pyydä lähete foniatrille (äänihäiriöiden erikoislääkäri)
  • Huolla äänielimistöäsi, esim. VoiceWell-hoito on juuri sitä varten kehitetty 

Tammikuussa 2016

-Kicka-

*********** 

Puretko hampaitasi yhteen tai pidätkö leukoja liiaksi paikallaan? Heräätkö aamulla päänsärkyyn tai kivistävään tunteeseen ohimoilla?

Purennan aiheuttamat ylikuormitukset pään ja takaraivon alueilla ovat nykykiireiselle ihmiselle liiankin tuttuja. Purentaelimistön toimintahäiriöistä eli temporomandibular disorders (TMD) puhutaan silloin,  kun kiputila tai toimintahäiriö ilmenee leukanivelten, puremalihasten, hampaiston ja niihin läheisesti liittyvissa rakenteissa ja pehmytkudoksissa. Tavallisimpia oireita ovat leukaniveläänet, leukanivelten tai puremalihasten kipu, suun rajoittunut avautuminen ja alaleuan liikehäiriöt. Muita oireita ovat muun muassa aamupäänsärky, kasvokipu ja korvakipu. Hammaslääkäreiden arvion mukaan TMD:n hoidon tarvetta on arvioitu esiintyvän noin 7 – 9 %:lla suomalaisista. Useimmissa tutkimuksissa oireiden esiintyvyys aikuisväestössä on vaihdellut välillä 25 – 50 % ja kliinisten löydösten esiintyvyys välillä 40 – 90 %. Erilaiset kiputilat , oireet pään ja kaulan alueilla ovat myös arkipäivää meidän VoiceWell-keskuksen  asiakkaiden keskuudessa. Asiakaspalautteiden perusteella on saaty hyviä tuloksia hoidettaessa purennan, leukojen ja kaulan alueita. Tervetuloa kokeilemaan, jos sinulla on yllämainittuja oireita.

Kaikille koosteeksi käypä hoito sivuilta löytyneet kotihoito-ohjeet: Käytä lämpö- tai kylmähaudetta kipualueella 5 – 10 minuutin ajan.  Vältä kovaa ja sitkeää ruokaa. Lisäksi on tärkeää vältää lihaksia ja leukaniveliä kuormittavia tapoja kuten hampaiden yhteenpuremista tai narskutusta, kynsien, huulien ja poskien pureskelua. Muista, ettei hampaiden kuulu olla jatkuvasti yhdessä muulloin kuin syödessä. Pidä leukaa rennossa asennossa. Käytä tarvittaessa lyhytaikaisesti tulehduskipulääkkeitä lievittämään lihas- ja leukanivelkipua. Jos et ole varma, kysy hammaslääkäriltäsi lääkkeiden käytöstä. Hoida kuntoasi, nuku ja lepää riittävästi.

Jumppaohjeita leualle (kooste käypä hoito ja Martin, S., Darnley, L: The Teaching Voice, käännös Kicka Leppänen)

  1. Rentoudu ja pidä olkapääsi alhaalla. Sano mmm… ilman, että hampaat koskettavat toisiaan. Sen jälkeen verryttele leukaasi liikuttamalla sitä ylös, alas ja molemmille sivuille.
  2. Haukottele mahdollisimman rennosti, päästä leukojen alueen jännitykset samalla irti. Älä pidätä haukotusta vaan nauti siitä
  3. Aloita varsinaiset harjoitukset avaus- ja sulkemisliikkeillä. Avaa leukaa työntämällä leukaa hiukan eteenpäin (tee liuku eteenpäin), sen jälkeen kiertoliike alas ja liu’ulla leuka niin auki kuin mahdollisista (ikäänkuin piirtäisit leuankärjellä u:n liikkeen), tee liikettä muutama kerta peräkkäin. 
  4. Kuvittele, että pureskelet toffeepalaa, jossa annat koko suun ja leukojen alueen liikkua.
  5. Työnnä leukaasi mahdollisimman pitkälle eteen  ja molemmille sivuille niskaa liikuttamatta. Pidä leukaa muutaman sekunnin ajan ääriasennossa. Koeta välttää jännityksiä leuan alueella, tee liike mahdollisimman hitaasti samalla voit tuntea venytystä leuan ja purennan lihaksissa. Kuvittele, että sinulla on pienet jouset poskihampaiden välissä jotka eivät salli hampaiden yhteen menoa. Sinun tavoitteenasi on avata suuta purentalihasten avulla niin että ne "jouset" venyttävät tai lisäävät purentalihaksiin pituutta. 
  6. Tee liike molempiin suuntiin hitaasti, jotta vastalihakset myös aktivoituvat. Tee liikkeet ensin vapaasti ja sitten vastustaen liikkeitä kahdella sormella.
  7. Avaa suusi ihan auki ja yritä sulkea samalla vastustaen liikettä sormilla.  Pidä leukasi tässä asennossa muutaman sekunnin ajan.
  8. Venytä suuta aukiasennossa asettamalla sormet hampaiden väliin.
  9. Tee jokainen liike kymmenen kertaa harjoituskertaa kohti ja koko liikesarja kahdesti päivässä. Pidä harjoitusvoimat lihaksille ja leukanivelille sopivina. Voimistelu ei saa tuottaa kipua.
  10. Lepää ja rentoudu harjoitusten päätteeksi kymmenen minuutin ajan.
  11. Laita molemmat kädet poskien kohdille ja vedä kevyesti leukaa alaspäin. Anna suunaueta käsien liikkuessa alaspäin. Pidä leuka löysän rentona, vapaana ja pudota ilme hölmöksi
  12. Pidä toisen käden peukalolla ja sormilla leuasta kiinni, ja vie päätä taaksepäin ja  annayläleuan kohota ja alaleuan pudota (pidä sormilla kiinni). Tunne tila suussa ja hampaiden välissä. Muista pitää kieli rentona.

Lisää aiheesta esim. Kirveskari, Pentti:  Bruksismi, 2006;122(6):678-83 Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim, linkki; http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo95601.pdf

Marrasterveisin 2012

-Kicka-

**********************


Ikä ja ääni -
Mitä voin tehdä, kun ennen niin kirkas ja soiva ääni onkin muuttunut matalaksi ja möreäksi?

Sanotaan, että ikä kuuluu äänestä ja sen kuuluukin kuulua. Joskus on käynyt niin, että puhelimessa kuuluva ääni pääsee live-elämässä yllättämään -matala ääni kuuluukin nuorelle henkilölle…. Näin on käynyt monesti ja monesti myös on kysytty mitä äänelle oikein tapahtuu, kun vuosia karttuu?

Ikä tuo monenlaisia muutoksia, esimerkiksi ikääntyessä lihasten kimmoisuus pienenee ja lihastonus koko kehon alueella heikkenee. Tästä seuraa monesti hankaluuksia myös äänentuottoon. Koska äänihuulet ovat limakalvoa, ne kuivumisen, kudoksen kimmoisuuden heikkenemisen ja ohenemisen takia menettävät värähtelyominaisuuttaan ja tämän seurauksena äänenlaatu kärsii.

Lisäksi estrogeenituotannon hiipuminen kuivattaa limakalvoja ja tämän seurauksena ääni voi kuulostaa karhealle ja samealle (entinen sointi katoaa). Myös kurkunpään toiminta voi heikentyä ja se vaikeuttaa äänentuottamista ja madaltaa, erityisesti naisilla, puhekorkeutta. Naisilla puhetaajuus on noin 200 hertziä, mutta vaihdevuosien jälkeen ääni alkaa madaltua ja asettuu 190 hertzin paikkeille, eli noin puoli oktaavia aiempaa alemmas. Madaltuminen vaimentaa samalla äänen voimakkuutta, -korkeutta ja ääniala pääsee pienenemään. Monet huomaavat laulaessaan, että entiset ylä-äänet eivät meinaa tulla ollenkaan, kuuluu vain pelkkää kireää ääntä. Kurkunpäätä liikuttavissa pehmytkudoksissa tapahtuu samanlaista kimmoisuuden pienenemistä kuin muuallakin kehossa (aineenvaihdunta heikkenee ja hidastuu, hengitys muuttuu pinnalliseksi kun keuhkokudos ja faskia(sidekudos) menettää elastisuuttaan). Lisäksi monet sairaudet joita iän myötä tulee sekä lääkkeet aiheuttavat muutoksia elimistössä.

 


Kypsä ääni kaipaa huoltoa

Normaali ääni välillä temppuilee ja ikääntynyt ääni varsinkin. Silti ei kannata luovuttaa, vaan etsiä sellaisia keinoja joilla voi omaa ääntä helliä ja hoitaa.

Tässä muutamia vinkkejä, joista voi olla hyötyä

1. Huolehdi nesteytyksestä. Esimerkiksi aamulla kannattaa juoda lasi vettä, johon voi laittaa muutaman tipan sitruunaa, jolloin aktivoituu serotoniinen(kosteuttava) syljen tuotanto. Toki voi nauttia hapanmaitotuotteita, esim. piimää tai viiliä, ne hoitavat myös vatsaa.

2. Käytä ääntä päivittäin. Lue päivän lehtiä ääneen, hymistele, hyräile ja laula itselle sopivia lauluja -samalla pidät hengitystoiminnan aktiivisena ja mielen virkeänä.

3. Liiku ja ulkoile itselle sopivasti. Esim. keppi- ja vesijumppa yms pitävät yllä myös kehontasapainoa, mutta myös pelkkä kävely sauvoilla tai ilman on hyvää liikuntaa.

4. Hoida hampaasi. Monesti huonosti istuvat tekohampaat voivat hankaloittaa puhumista ja artikulaatiota. Anna hammaslääkärin tehdä tarvittavat korjaukset.

5. Kuulon tarkistaminen on erityisen tärkeää, sillä heikentynyt kuulo aiheuttaa haittaa sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja kanssakäymisessä.

 

”Ikä on pelkkä numero”, sanotaan, tämä pitää paikkansa, sillä ääni kertoo meistä paljon muutakin. Ääni on persoonamme peili, ja siinä heijastuvat myös tunteemme, mielialamme ja asenteemme.

Äänessä kuuluu koko elämä, erilaiset kokemukset ja oma historiamme. Siitä saa olla iloinen ja ylpeä, riippumatta millainen ääni sitten tuleekaan. 

Lokakuussa 2012 
-Kicka-

***************** 

Sopiva määrä stressiä sopivasti minussa eli rentoutumisen jalon taito

Töiden ja kiireiden alettua viikot kuluvat liian nopeasti ja maanantain jälkeen on jo perjantai ovella. Oravanpyörässä ollaan, ja tuntuu siltä, ettei sitä pysäytä (taaskaan) mikään….Keho myös tottuu kiireeseen, ja se joutuu sopeutuu kiireen ehdoille. Pitkään jatkunut kiire saa aikaan unettomuutta, heräämisiä aamuyöllä, ja laajemminkin immuunijärjestelmään toimintahäiriöitä.  Jotain siis pitäisi tehdä…tai ehkä paremminkin H E L L I T  T Ä Ä  edes hetkeksi!

Rentoutumisen positiivisista vaikutuksista

Rentoutumisella on lukuisa määrä positiivia vaikutuksia. Se vilkastuttaa ääreisverenkiertoa, alentaa verenpainetta ja aktivoi luovaa alitajuntaa. Lisäksi se parantaa aineenvaihduntaa, helpottaa lihaskipuja ja nukahtamista sekä parantaa unen laatua. Rentoutumisen on todettu vähentävän ahdistuneisuutta, parantavan keskittymiskykyä ja se vähentää stressihormonien määrää ja lisää endorfiinin eritystä. Endorfiini on morfiinin kaltainen hormoni, jota syntyy etenkin aivolisäkkeessä. Endorfiinin tehtävänä on stressihormonitason vähentäminen, ja kivun lieventäminen. Iho, lihakset ja keho ilmaisevat ihmisen sisäistä ja ulkoista olotilaa. Stressin tiedetään saavan aikaan monenlaisia reaktioita kehossa (kipua, särkyä, hikoilua, kireitä ja kipeitä lihaksia), ja näiden oireiden vähentämiseksi/poistamiseksi ihminen tarvitsee työkaluja, jotta keho voi palautua työn ja arjen kuormituksesta. Ihmisen tulisi olla tietoinen omasta kehostaan ja sen osista/toimintakyvystä ja tulisi olla tietoinen myös siitä kuinka ruumis/keho jaksaa. Rentoutumisharjoituksilla voidaan kehittää itsetuntemusta ja kehotietoisuutta, ja näin voidaan löytää työkaluja myös rentoutumiseen. Toki jokaisella on oma tapa rentoutua, palautua…tässä yksi löytämäni oikein hyvä harjoitus.

K o k o  k e h o n  r e n t o u t u m i s h a r j o i t u s

”Käy makaamaan sängylle tai istu mukavaan tuoliin. Voit kuvitella, että kehosi koostuu monista pienistä ilmapalloista. Aloita jaloistasi  ja kuvittele, että siellä on venttiili, joka aukeaa. Ilma pakenee jaloistasi, kunnes jalkasi ovat aivan tyhjät ja litteinä sänkyä vasten. Kuvittele sitten, että rintasi kohdalla aukeaa samanlainen venttiili, joka päästää ilmat pois keskivartalosta. Vartalosi painuu sänkyä tai tuolia vasten ihanan kevyesti ja rennosti. Sama toistuu käsiesi, niskasi ja pääsi kohdalla, kunnes olet aivan rento.

Anna kehollesi joku merkki, kun olet rentoutunut. Voit tuoda vaikkapa etusormen ja peukalon yhteen kevyesti tai keksiä jonkin muun sopivan merkin. Kun annat merkin kehollesi joka kerran rentoutuessasi, alkaa kehosi oppia merkin kautta rentoutumaan koko ajan nopeammin. Myöhemmin voit toistaa merkin vaikkapa tentissä tai tiukassa palaverissa töissä.”

Lisää aiheesta löytyy mm. The Psycho-Cybernetics Foundation: Zero Resistance Living,

Syyskuussa 2012
-Kicka-

******************

Elokuun äänenhuoltovinkit

Lomat on tältä erää ohi ja suloisen ihana arki alkaa. Syksy on tunnetusti monien uusien aloitusten ja ehkäpä lupaustenkin aikaa. Hyvä niin! Itseäkin puri treenikärpänen viikon kuntoutuksen jälkeen ja ainakin vielä on tuntunut mielekkäältä ja mukavalta kiusata kroppaa!

Äänenkestävyys, lukuisten tutkimusten mukaan juuri syksyllä, on kovalla koetuksella. Syitä tähän on pitkäkestoinen loma/lepokausi. Opettajilla yli kaksi kuukautta. Levon jälkeen äänihuulikudos joutuu äkkiseltään kovalle kuormitukselle, esimerkiksi naisilla äänihuulivärähdysten määrä työpäivän aikana voi nousta miljoonaan kertaan. Yleensä kouluvuoden aloitus sisältää kiirettä ja melua, niin nämä yhdessä ”kesäteräisen” ääntöelimistön kanssa voi saada aikaan turhan ison riskin äänen kannalta. Siispä mitä tehdä?

Ääniongelmien ennaltaehkäisyä voidaan verrata yleiseen terveyskunnon ylläpitämiseen. Optimaalinen terveyskunto sisältää terveysliikunnan ja kuntoliikunnan. Terveysliikuntaan kuuluu riittävän lihaskestävyyden, kehonliikkeiden hallinnan ja tasapainon sekä nivelten liikkuvuuden harjoittaminen ja toimintakyvyn ylläpitäminen. Kuntoliikunnan tavoitteena on parantaa suorituskykyä tai kuntoa laajemminkin. On myös sanottu, että hyvän terveyskunnon avulla selviämme liikaa väsymättä arkisista toiminnoista.

Optimaalinen äänihyvinvointi tulisi olla jokaisen ääntä käyttävän etuoikeus. Äänenhuoltoa voidaan verrata ”terveysliikuntaan”, ja systemaattista äänenharjoittamista ”kuntoliikuntaan”, koska äänentuottaminen on myös mitä suurimmassa määrin koko kehon asia. Jotta keho toimisi koko äänentuoton tukena, olisi hyvä harjoittaa ja opetella harjoittamaan ääntä osana kehon eri liikkeitä. Ihminenhän on tunnetusti hyvin laiska, tai ainakin ”mulle tänne heti” -tyyppi. Kuitenkin fakta on se, että äänenharjoittaminen ja eri harjoitusten vaikutusten havainnointi ja sisäistäminen vie aikaa. Ja ainoastaan systemaattisella äänenharjoittamisella voidaan ylläpitää äänellistä toimintakykyä ja saada ääneen kestävyyttä hyvinkin kuormittavissa ääniammateissa.

Tässä muutama helppo käytännönvinkki äänenhuoltamiseksi.

  1. Tee alkulämmittely. Esimerkiksi vartalonkierrot ja vuorohiihto rentouttavat kurkunpäätä ja purentalihaksia.
  2. Avaa ääni lempeästi. Haukottele, hymistele ja hyräile heti aamulla. Toistele äänteitä: hmm-äännettä lempeästi. Voit vaihtaa äänteen ”maaammm, moooomm, muuuumm”-äänteeksi.
  3. Tee R-harjoitus. Laita kädet kaulan ja niskan kohdalle ja sano rennosti HURR. Se aktivoi kehon omaa resonaatiota eli myötävärähtelyä, jonka avulla saadaan voimistettua puheääntä.
  4. Huolehdi artikulaatiosta kieliharjoituksilla. Pese hampaita kielellä sisä- ja ulkopuolelta. Pyöritä kieltä suun sisällä ylänurkista alas.
  5. Vältä puhumasta korkealta, kovaa ja liian kauan.
  6. Käytä mikrofonia suuressa tilassa ja taustamelussa.
  7. Lepuuta ääntä flunssan, tulehduksen ja ylikuormituksen aikana.
  8. Kosteuta äänihuulia. Juo joka päivä 1,5-2 litraa nestettä.
  9. Jos ääniongelma jatkuu yli kaksi viikkoa, käänny äänihäiriöihin erikoistuneen lääkärin (foniatrin) puoleen.
  10. Jos äänentuottoalueen, kaulan tai purennan alueen lihakset kiristävät, hae apua VoiceWell-hoidosta. Ks. hierojat voicewelltampere.fi tai voicewell.fi -sivuilta

Siispä tuumasta toimeen ja äänenhuolto osaksi arki rutiineja!

Leppeää elokuuta 2012

-Kicka-