Torstai, Elokuu 1, 2019, 09:14

Viisi vinkkiä syksyn alkuun, kun äänenkuormitus lisääntyy.

Rohkaistu, innostu, keskity, hellitä...anna äänesi soida, kantaa ja kestää!

1.    Puhu rohkeasti
Puhujaksi ei synnytä, siksi on tärkeää saada oikeita vinkkejä äänenkäytön harjoittamiseen ja tehdä niitä systemaattisesti.

Muistan itse ensimmäiset puhetekniikan tunnit, joista jäi mieleeni palaute opettajalta ja muilta kurssilaisilta ”puhu ääneen”. Olin työni puolesta oppinut puhumaan hiljaa hierojana toimiessa,  melkein kuiskaamaan, nyt piti puhua ääneen. Tuo oli hyvä muistutus.

Äänen tulisi olla sopiva tilanteeseen niin voimakkuuden, intensiteetin, rytmin kuin ilmaisun suhteen. Liika passivisuus ja varovaisuus äänenkäytössä pienentää äänenkuuluvuutta ja heikentää äänenlaatua. Rohkeampaa äänenkäyttöä voi harjoitella erilaisilla huudahduksilla, esim. HEI, TULE TÄNNE!

2.    Innostu omasta äänestä
Monet ihmiset puhuvat hyvin monotonisesti ja innottomasti, toteavat viestinsä. Jos vuorovaikutus jää pelkästään tällaiseksi, viestin sisältö myös kuihtuu. Kyky innostua asiasta ja sen kertominen värikkäästi, saa myös äänenkäytön rikkaammaksi. innostus tarttuu ääneen.

3.    Anna mielikuvitukselle siivet
Mielikuvitus avaa uusia näkökohtia, havainnollistaa ja elävöittää viestimme sisältöä ja antaa äänenkäytölle uusia ilmenemismuotoja. Mielikuvitus tarvitsee ehkä jumppaa!
 
4.    Keskity
Useimmiten muistamattomuus on keskittymiskyvyn puutetta. Hyvät vinkit arjessa äänensuojelemiseksi unohtuvat, kun yritämme tehdä liian monta asiaa kerralla.
Tätä voit harjoitella esim. keskittymiskykyharjoituksella. Asetu mukavaan nojatuoliin ja laita silmät kiinni, ole siinä ajattelematta mitään hetken. Jos se onnistuu, avaa silmäsi ja katso ”ei minnekään”.  Ei niin helppoa kuin silmät kiinni, mutta muutaman harjoituskerran jälkeen huomaat olevasi herkempi ja keskittymiskykysi on parempi.

 


 
 
5.    Hengitä ja hellitä
Kiire on hengityksen salpa. Siksi on tärkeää harjoitella tietoisesti hellittämistä ja ”käsijarrun” käyttöä kiireisimmissä kohdissa päivää.
Harjoittele esimerkiksi näin, ota hyvä asento, sulje silmät ja kuuntele hengityksesi kulkua. Älä muuta mitään, kuuntele ja aisti kuinka sisään- ja uloshengitys kulkee. Samalla hämmentävät ajatukset kirkastuvat, hengitystoiminto vapauttaa kehon oksitosiinit ja endorfiinit ja aivot saavat uutta happea.

Lisää vinkkejä ja henkilökohtaista ohjausta saat Kickalta, ks. www.voidis.fi

Varaa aika äänen, kehon, purennan ja hengityksen tsekkaukseen VoiceWell-hoitoon!

 

 


Ei viestejä
(*) Vaaditut kentät




-Kicka-

(c)2019, Kaikki oikeudet pidätetään