Keskiviikko, Toukokuu 1, 2019, 15:13

Kuinka äänenrasittumista ennaltaehkäistä?

Opi tunnistamaan äänen väsyminen ja vältä äänen liikakuormitusta, jota aiheuttavat puhuminen korkealta, kovaa ja liian kauan tai taustamelussa. 

Äänen tuottaminen on lihastyötä -muista lämmittely; käytä esim. hmm- tai RR-ääntä äänentuottoelimistön lämmittämiseksi tai liiku esim. pieni kävely
Säästä ääntäsi ellei se ole kunnossa, pidä taukoja –näin voit rytmittää puhetta opetustilanteissa
Seuraa ja kuuntele ääntäsi, voit puhua monella eri äänensävyllä
Vältä käheimpiä ja rasittavimpia äänensävyjä, etenkin kontrolloimatonta huutamista, käytä äänenvahvistinta aina kun se on mahdollista
Älä kuiskaa, käytä mieluummin rintarekisteriä (pehmeä soiva ääni)
Kakistelu ja yskä repivät ja ärsyttävät äänihuulia -juo mieluummin vettä.
Hoida flunssat hyvin ja jos äänen käheys jatkuu kaksi viikkoa, pyydä lähete foniatrille (äänihäiriöiden erikoislääkäri)
Huolla äänielimistöäsi, esim. VoiceWell-hoito on juuri sitä varten kehitetty 
 

-Kicka-


Ei viestejä
(*) Vaaditut kentät




-Kicka-

(c)2019, Kaikki oikeudet pidätetään